12月までの中学校Ⅲ類型特別行事を紹介させて頂きます

2019.01.08

中学校

① 中学1年~3年 理科特別授業

 ・中学2年生 2018年10月27日(土)

  中学2年生Ⅲ類型を対象とした理科特別授業を,京都市動物園で実施しました。

 生徒たちは,園内の研修室で動物の骨格や行動学的な観察のポイントをレクチャーしていただいた後,ワークシートを手に,それぞれ園内で実地観察に取り組みました。このことが,自然科学的なものの見方や考え方につながることが期待されます

 ・中学1年生 2018年11月5日(月)

  中学1年生Ⅲ類型を対象とした理科特別授業を,北淡震災記念公園と国営明石海峡公園で実施しました。

 野島断層保存館と震災体験館で,ワークシートを手に,災害の保存現場を見学,震災体験者の講演を受けることで,理科2分野「地震のしくみ」の単元の学習をより深め,さらに,防災意識や災害に対する知識を深めました

Ⅲ類型11/5の1 Ⅲ類型11/5の2

           Ⅲ類型11/5の3

 昨年は様々な自然災害がありましたが,今後そうした大規模な自然災害の中でも冷静で適切な判断がとれることが期待されます。

 ・中学3年生 2018年11月15日(木)

  中学3年生Ⅲ類型を対象とした理科特別授業を,京都大学放射性同位元素センター(RIセンター)および京都大学総合博物館で実施しました。

 京都大学総合博物館を見学し,様々な分野にわたって大学が行っている研究内容の一端を感じたのち,RIセンターでは高校1年生の「放射線ディスカッション」でもお世話になっている,京都大学RIセンターの戸崎先生と角山先生から,放射線について講義して頂いた後,自然放射線を観察する霧箱の実習を行いました。

Ⅲ類型11/15の1 Ⅲ類型11/15の2

           Ⅲ類型11/15の3

 放射線に関する学習は,京都女子高校でも多岐にわたって行っています。今後につながるよい機会となりました。

② 中学2年/3年 英語科特別授業「国際交流」

 ・2018年11月24日(土)

 中学2年生は1・2限に,中学3年生は3・4限に,京都大学に留学生として来られている方24名をお招きして,「国際交流特別授業」を行いました

 例年と同様に,生徒たち3,4名のグループにつき留学生の方に1人ずつ入っていただいて,今まで学習してきたことを駆使し,質問をしたり,また反対に質問に答えたり,一緒に日本の遊びをしたりなど,英語を実際に使ってみる2時間を存分に楽しめた様子でした。

Ⅲ類型11/24の1 Ⅲ類型11/24の2

Ⅲ類型11/24の3 Ⅲ類型11/24の4

Ⅲ類型11/24の5 Ⅲ類型11/24の6

 今年度の参加国も,中国,キルギス,カザフスタン,ドイツ,インドネシア,スウェーデン,オーストラリア,ネパール,ベトナム,ニュージーランド,カナダ,タイ,エジプト,トルコ,ブラジルと非常に多岐にわたり,4回目であるにもかかわらず,今までには来られなかった国からの参加者もおられ,世界はまだまだ広いということを実感しました。留学生の方からも,地図や旗を広げながら母国のことを説明していただき,生徒たちは熱心に聞き入っていました。

 生徒達は,留学生の方の国のあいさつを事前に調べておいたり,人気の紅葉スポットやおいしい和菓子が食べられるお店の紹介をしたりなど,喜んでいただけるような会話ができるよう様々な工夫をしていました。

 また,特別授業後,留学生の方から英語学習のアドバイスなどのコメントをもらうことができました。一部掲載させていただきます。

It was an honor and a pleasure to work with your enthusiastic students.

1.      From what I have heard from the students, most of them have studied English for only 2-3 years.  However, they were able to carry simple conversations very fluently. They were abler to ask and answer questions with a decent choice of vocabulary. Although, it might be a bit difficult for me to compare their skills with those at other schools, I am very impressed by their level of speaking and listening skills.

2.      What’s more important than being able to speak and listen correctly is the courage to try using and the drive to seek for new knowledge.  I think students will learn much more efficiently and enjoy the journey if they have a good attitude towards studying English.  Don’t see mistakes as failures, but see them as an improvement.

English is essential; having the ability to communicate in English will come with a lot of opportunities.

A great method for learners in all levels to improve their listening and speaking skills is watching English movies, English soundtrack with English subtitles.  For beginners, I recommend starting with movies with clear and simple English. Disney animations are a perfect example. Intermediate or advanced learners can try more challenging films with or without subtitles. This way, students of all level can learn without getting bored.

3.      You guys were lovely. I really enjoyed talking and hope you did so, too ;). Keep up the great work, don’t be shy.  English is not easy, but learning it can be extremely fun.  Learning does not mean you have to sit down and read grammar textbooks.  If you like to read books, try English novels.  If you are a movie lover like me, watch them with English soundtrack.

Don’t push yourself too much.  Study at your own pace.  I hope the very best to every one of you.  It was an honor and a pleasure.

4.      The students were lovely.  They were very energetic and enthusiastic.  I wish I could stay longer and help them with their studies, but I know they are in the best hands.  I am sure you guys, the teachers, have and will provide them with greatest care.

I think this program is a great opportunity for the students to get to talks to English speakers.  Some students could communicate in English, but are just scared to do so.  This is their chance to be confident and experience being in an English-speaking environment.

Some other comments; I think arranging the students in small groups of 3-4 is a great idea.  50 minutes is just perfect, we have enough time to get to know each other and they became more comfortable in talking.  Some students were more confident than others, and some were shy.  Although I don’t have an insight to the situation and conditions, I think maybe grouping students with the same level together might be good idea to try.

Nonetheless, It was a wonderful experience. My friends and I had a wonderful time speaking English with enthusiastic students.  I hope I could join this program again.

Best regards,