Ⅲ類型(中2・中3) 国際交流特別授業を行いました

2017.11.28

中学校

2017年11月18日(土)

 中学2年生は1・2限に、中学3年生は3・4限に、京都大学に留学生として来られている方を23名お招きして、「国際交流特別授業」を行いました。

 生徒たち3,4名のグループにつき留学生の方に1人ずつ入っていただいて、今まで学習してきたことを駆使し、質問をしたり、また反対に質問に答えたり、一緒に日本の遊びをしたりなど、英語を実際に使ってみる2時間を存分に楽しめた様子でした。

H29.国際交流1 H29.国際交流2

 今年度の参加国も、中国、トルコ、インドネシア、イギリス、メキシコ、ドイツ、インド、オランダ、フランス、マケドニア、スペイン、ブラジル、ニュージーランド、アメリカ、カナダ、と非常に多岐にわたりました。留学生の方からも、地図や旗を広げながら母国のことを説明していただき、生徒たちは熱心に聞き入っていました。

H29.国際交流④ H29.国際交流⑤

 生徒の方でも、留学生の方の国のあいさつを事前に調べておいたり、人気の紅葉スポットやおいしい和菓子が食べられるお店の紹介など、喜んでいただけるような会話ができるよう様々な工夫をしていました。

    H29.国際交流B H29.国際交流⑦

 以下に生徒の感想の一部を紹介します。

 英語は実際に話して使ってみないと実力がどれくらいか分からないので、このように長い時間たくさん話せたのでとてもよい経験だったと思う。また、少し文法がおかしくても相手の人が理解して下さることが多かったので、自信を持って話せば大方のことは伝わるのではないかと思った。分からない表現も何とか知っている単語をつなげて話せば伝わることもあり、やはり何か言葉を発してみないと何も始まらないと感じた。

 去年は事前に調べたことを英語に訳して、ただ言うだけだったけれど、今年は聞きたいことや言いたいことがスラスラ自分の言葉で言えるようになっていたので、去年よりも英語が身についていると思いました。また、英検の面接のために自分の意見をすぐに言う練習をしていたので、それが役に立ったと感じました。どの国の人も自分の国について何でも知っていたので、私も日本についてもっと勉強しようと思いました。国際交流の後は電車の中や帰り道におられる外国人観光客の方の英語が自然と耳に入ってきました。

 英語を話すということにあまり自信はなかったけれども、言いたい、伝えたい、の一心で一生懸命話してみた。あとから考えれば、文法などもぐちゃぐちゃで、ニュアンスも違って、ひょっとすると誤解を生むかもしれないたどたどしい話し方だった。それでも、相手と意思疎通ができたとき、本当に嬉しかった。

 現在完了形を習って使えるようになったことで、言える表現の幅が大きく広がったと感じた。外国人の方は会話の間ずっと私たちの目を見て話していることに気づき、自分の方からも目を合わせてしゃべることで英語が聞き取れなくてもなんとなく伝わってくる感じがした。幅広い知識を持っていることが大きな強みにもなるのだと感じた。

         H29.国際交流A

As for the questionnaire, here are my answers:

(1). Things to improve the program:

I was really happy when I saw the “name card” with my name, country, and some really cute designs. And your students told me that they did it themselves, which really shocked. I think they are really great!

But when I ask them “what do you think of my country” or “Do you have any questions?”, they were anxious and it was a little hard to say something about it. Maybe find some information about different cultures in advance will be helpful.

(2). Spontaneous English ability of the students:

They were easier to understand some questions near to their life, like “which club have you joined?” Or “how often do you do your club activities every week?”, some of them were happy when asked something about their life, they can express it happily in English without any hint from me. And they’d like to show me their hobbies, like drawing a pretty picture, and introduced it to me in English!

It is not natural when they asked me some questions which have been prepared, they just read it without confidence. But they had a really good reaction to my questions about their life and school life, so I firmly believe that they have active attitude to communicate something interesting, and it was unbelievable when I heard they’ve only learned English for 2 years!

(3). My personal advice for improving English skills:

As a non-native speaker, just the same as so many students in your school, I also had a hard time learning English. I can do well in English test or examination, but I cannot speak it well and communicate with native speaker perfectly.

I heard from some of students that they’re afraid of speaking English and they don’t have confidence at all. But the ability of speaking  shouldn’t confused them so much, because the most important thing in communicating with others, is not fluency or perfect pronunciation, but attitude and understanding ability.

They have really done well in their attitude, and I think every Japanese is good at understanding each other. The question is, when it comes to speaking ability, be more confident, I think.

They are great and I hope after communicating with foreigners this time, they’ll be more active to learn English.

Of course, as for my advice for exam (I know there is no English speaking test but many others tests in Japanese senior or high school), reading some English articles every day, remembering words, listening more, will be helpful.

Language learning, frankly speaking, costs time and energy. But persisting in learning English every day must be helpful.

(4).message for the students:

I was really glad to meet you all !

I think I learned a lot form you! You taught me a lot about Japanese culture! And it’s really unbelievable to hear that you just have learned English for 2 years!

You can express your idea well, I think. Just be more confident!

Japanese girls with shy smile like you are pretty cute, but I hope that you will not hesitate to speak English to me!! ;) because I want to hear more from you.

I still remember those name of them: Haruka, Maki, Junka, Naoko, Miku, Yui, Nanaho, Yukiko, Mana, Haruka, Akiko. Thank you really much! So happy to talk with you all !

Maybe you were a little disappointed that I was a girl, not that handsome boy! But I still hope you had a happy time with me.

Wish you everything goes well!

(5). Comments:

To DEAR Mr. Inoue: I think this program was really great! Experience with foreigners sometimes changes identity. I hope all of your students will have a more active action towards English study, and I hope I can get a chance join a program like this once more.

THANK YOU VERY MUCH !!!!!!

(6). The answer will be, OF COURSE, YES!!!

Thank you very much.

And sorry for my late reply once more.

Wish you have a good day, sir.

Sincerely,